عن أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها قالت
صفحة 1 من اصل 1
عن أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها قالت
عن أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها قالت
: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد ) رواه البخاري ومسلم ، وفي رواية لمسلم : ( من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو رد ) .
لا يقتصر تعريف البدعة في الإسلام على ما هو متعارف عليه اليوم بين سلفيي هذا العصر وهو اعتبار كل ما هو مستحدث في الأمور المتعلقة بالإسلام بدعة محرمة.
تقسم الأمور في الأسلام إلى:
اشياء: الأصل فيها الإباحة حتى يثبت خلاف ذلك من تحريم أو كراهة بالأدلة الشرعية المعروفة.
أفعال: وهي قسمان:
أفعال غير تعبدية: وهي غالبية الأفعال التي يقوم بيها الإنسان؛ والأصل فيها الإباحة حتى يثبت خلاف ذلك من تحريم أو كراهة بالأدلة الشرعية المعروفة.
أفعال تعبدية: الأصل فيها التحريم إلى أن يثبت خلاف ذلك بالأدلة الشرعية المعروفة. كعدد الصلوات وكيفيتها وما إلى ذلك.
لا يعتبر الإبتداع في الأشياء أو الأفعال غير التعبدية بدعة محرمة لأنه ليس ابتداعاً في الدين ولأن الأصل فيها التحليل. مثال: أنواع اللعب والسيارات والشوكولاتة والشاي وغيرها والتهنئة بالمناسبات وكتابة الشعر وقراءة الكتب واستعمال الكمبيوتر.
الإبتداع في الأمور المتعلقة بالدين والعبادات نوعان:
ما ابتُدع في الدين: الأصل فيه التحريم مثل اختراع صلاة جديدة أو الإضافة في الآذان والوضوء وغير ذلك.
ما ابتُدع من أجل الدين: الأصل فيه الإباحة كجمع مصلي التراويح على إمام واحد في المسجد وكاستعمال السماعات في المساجد والباصات في الحج والبلاط الملون والسجاد المخطط لتسوية الصفوف في المساجد واستعمال الهاتف الذكي لقراءة القرآن منه بدلا من المصحف وغير ذلك.
Definition of Innovation (Bid`ah بدعة ) is not restricted to the one attributed to the contemporary Salafis that any new thing or action that has to do with worship is Bid`ah and innovation and hence is Haram (حرام).
Muslim scholars have detailed this issue throughout history and their conclusions are different from the famous one attributed to the contemporary Salfis.
In life, there are things (الأشياء) and actions (الأفعال). In Islamic jurisprudence, things are assumed Halal (حلال) until proven otherwise as Haram (حرام) or Makrooh (مكروه); which means Halal is the default for things (الأصل في الأشياء الإباحة), which means that they are not innovations. Actions are two kinds: Worship (العبادات) and non-Worship (المعاملات).
Worship actions are considered Haram unless proven Halal (means you do not invent in worship) (الأصل في العبادات التحريم). Non-worship actions are assumed Halal by default unless proven Haram (الأصل في الأفعال الإباحة).
Worship and religious actions are two kinds: actions “in” the religion and actions “for” the religion. There is a significant difference between what is invented in the religion (ما ابتدع في الدين) which is Haram, and what is invented for the religion (ما ابتدع من أجل الدين), which is Halal. Actions for the religion are not Bid`ah such as using buses in Hajj from Masjid Haram to Arafat or using microphones or using marked lines on the floor to keep the prayer ranks straight during prayer. Actions in the religion are Bid`ah such as making Zuhr two Rak`ah instead of four, or adding a new Eid and attaching religious significance to it similar to our two Eids. Now, the Hadith said whoever invented any matter in this religion is innovation (Bid`ah); means in the worship itself.
For example, occasions people observe or commemorate individually or on family level or community level are not Eids! Not every occasion is Eid. `Asuhra (يوم عاشوراء) was an occasion not Eid. Birthday of the Prophet (s.a.w.) is an occasion and not Eid. Any day you commemorate is an occasion and not Eid. You will be giving Fatwa if you say that “they are religious Eids and are Haram”. The default in all these actions is to be Halal unless proven Haram. That is Usul Al-Fiqh (the jurisprudence in Islam). No one can claim religious significance for such days they observe the same way we attribute significance to Eid Al-Adha and Eid Al-Fitr. The Day of Arafah (9th of Zul Hijjah يوم عرفة) and day of `Ashura (10th of Muharramعاشوراء ) have religious significance yet not labeled as Eids and we observe them by fasting them (except for people in Hajj do not fast Arafah).
Yet, Allah may reward us for some actions we do even though they are not Eids and are not worship if our intention is good. If the action is done out of love for the Prophet (s.a.w.) and is done in a proper way without indulging in Haram, we may get rewarded for it.
kjty- عدد المساهمات : 12
نقاط : 31
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 11/11/2015
مواضيع مماثلة
» قصة وفاة أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها | صغار الصحابة
» عن عائشة رضى الله عنها
» وفاة أمنا عائشة رضى الله عنها 1/3 أشرف الفيل
» اقراء ما قالت ابنة هولاكو
» أين قبر عائشة
» عن عائشة رضى الله عنها
» وفاة أمنا عائشة رضى الله عنها 1/3 أشرف الفيل
» اقراء ما قالت ابنة هولاكو
» أين قبر عائشة
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الجمعة مايو 17, 2019 10:53 pm من طرف الكويتى
» ابرز العلماء المسلمين
الجمعة مايو 17, 2019 10:26 pm من طرف الكويتى
» الإعجاز العددي ... في سورة الكوثر
الجمعة مايو 17, 2019 10:09 pm من طرف الكويتى
» افضل الاطبا ولكن لماذا تذهبون اليه متاخرا ؟
الجمعة مايو 17, 2019 9:57 pm من طرف الكويتى
» ﻟﻤﺎﺫﺍ ﺃﻧﺒﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﻪ ﺷﺠﺮﺓ ﺍﻟﻴﻘﻄﻴﻦ
الجمعة مايو 17, 2019 9:50 pm من طرف الكويتى
» تعلم كتابة الكسرة والفتحة والضمة وأسرار الكيبورد
الجمعة مايو 17, 2019 9:06 pm من طرف كايد
» فوائد الكركديه البارد والساخن
الثلاثاء فبراير 19, 2019 1:04 pm من طرف البرغوتى
» فوائد الجنسنج للجنس للرجال والنساء
الثلاثاء فبراير 19, 2019 12:50 pm من طرف زغرب
» فوائد اليانسون للجهاز الهضمي واستخدامه في تخفيف الوزن
الثلاثاء فبراير 19, 2019 12:11 pm من طرف طاعت